Koty

Coraz większą grupę pacjentów stanowią koty. Wynika to nie tylko z faktu że są coraz chętniej wybieranymi zwierzętami do towarzystwa ale również z tego że medycyna kotów w ciągu ostatnich kilku lat zrobiła znaczące postępy.

Kiedyś kot traktowany był jak mały pies obecnie wiemy że koty bardzo różnią się od psów zarówno w fizjologii, zachowaniu, przyswajaniu leków jak i przebiegu nawet tych samych chorób. Bardzo ważnym aspektem jest tutaj również skryty charakter i tryb życia. Koty bardzo rzadko pokazują objawy chorobowe, co często skutkuje wizytą u lekarza już w bardzo zaawansowanym stadium schorzenia.

Medycyna weterynaryjna obejmuje zarówno fizyczne jak i psychiczne zdrowie naszych pacjentów. U kotów choroba fizyczna i ból najczęściej są rozpoznawane na podstawie niespecyficznych zmian w zachowaniu. Wiedza o tym pomaga lekarzom i klientom wykryć chorobę i związany z nią dyskomfort oraz monitorować skuteczność leczenia przeciwbólowego. Wspieramy właścicieli kotów przez zwrócenie im uwagi na potrzebę kontaktu z lecznicą nie tylko w związku ze zdrowiem fizycznym ale również w momencie kiedy widzą oznaki niepokoju, strachu lub w przypadku zachowania, które uważają za nieodpowiednie lub różni się ono od dotychczasowego.

Kot z anoreksją i apatią może cierpieć na ukryty problem medyczny lub być po prostu zestresowany zmianami w środowisku w którym przebywa. Z drugiej strony psychiczny stan zdrowia może być zachwiany do takiego stopnia że wpływa to na rozwój choroby obejmującej cały organizm.

Wnikliwa obserwacja i wizyty kontrolne minimum raz do roku a najlepiej co pół roku pozwolą na wcześniejsze wykrycie choroby co daje znacznie większe możliwości terapeutyczne i poprawia rokowanie i czas przeżycia.

Bardzo ważnym problemem staje się otyłość u kotów. Wiąże się to z reguły ze sterylizacją lub kastracją, przebywaniem na ograniczonej powierzchni bez możliwości wychodzenia na zewnątrz, nudą i nieograniczonym dostępem do pokarmu. Nadwaga nie jest jedynie problemem kosmetycznym ale również zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, stłuszczenia wątroby i łączy się ze zwiększonym ryzykiem zapalenia dolnych dróg moczowych czy zapalenia kości i stawów. Już od pierwszych dni życia przestrzeganie zaleceń dotyczących żywienia przekazywanych przez lekarza w trakcie szczepień, czy po zabiegu sterylizacji zmniejsza ryzyko wystąpienia w przyszłości otyłości. Kontrolne wizyty, ważenie pacjenta pozwalają szybko wychwycić początek problemu i wprowadzić odpowiednią dietę aby nie dopuścić do postępu choroby.

Przeczytaj poradę:

Jak w najmniej stresujący dla kota i dla Ciebie sposób przywieść kota do Kliniki.

Partnerzy kliniki: